현대차는 오늘 이상한 보도자료를 보내왔습니다.
다음과 같은 내용인데요.
현대차 쏘나타가 컨슈머리포트에서 중형차 부문 최고의 차로 평가받았다는 겁니다.
미국내 꾸준한 인기 모델인 현대차 쏘나타가 최고의 차로 평가 받았다.
미국 최고의 권위와 신뢰도를 인정받는 컨슈머리포트(Consumer Report)誌가 ‘2012년 차급별 최고 차량(Top Picks)’으로 현대차 ‘쏘나타’를 중형차(Affordable Family Sedan) 부문 ‘최고의 차량(Top Picks)’에 선정했다고 최근 발간된 4월호 및 홈페이지를 통해 발표했다.
현대차 쏘나타는 미국시장 중형 차 부문 최대 경쟁자인 닛산 ‘알티마’를 제치고 ‘최고의 차’ 반열에 올랐다.
컨슈머리포트誌 4월 자동차 특집호에서 쏘나타의 신뢰성, 연비, 핸들링, 승차감 및 공간성 등 종합적인 차량 품질에 대해 높은 점수를 받았다고 평가했다.
그러나 이 글은 상당히 왜곡 돼 있어 오해를 불러일으키기 십상입니다.
실제로 컨슈머리포트 홈페이지에서 '최고의 중형차'를 찾아보면 '도요타 캠리 하이브리드' 인 것으로 나타나 있습니다.
http://www.consumerreports.org/content/cro/en/consumer-reports-magazine/April-2012/top-picks.html
심지어 컨슈머리포트가 선정한 총 10개 부문의 Top Pick 중에서 현대차 아반떼나 기아차 쏘렌토가 받았던 선택은 못받게 되고, 5개 부문의 선택을 도요타가 휩쓸어 버렸습니다.
그런데도 현대차 측은 어떤 근거에서 쏘나타가 최고의 중형차가 됐다고 주장한 것일까요?
사실 캠리 하이브리드의 아래에 머스탱이 있고, 그 아래에 보면 다음과 같은 항목이 있습니다.
Affordable Family Sedan
여기에 쏘나타가 속해있네요. 우리 말로 하면 '저렴한 중형차'혹은 '적당한 가격의 중형차' 정도로 해석하면 됩니다.
작년(2011)까지는 top Picks에 이런 부문이 없었는데, 올해 갑자기 새롭게 등장했습니다.
작년에는 이 이름 대신 Budget Car(저렴한 차)라는 부문이 있었습니다.
작년에는 이 자리에 소형차인 혼다 피트(Fit)가 있었죠.
작년에 '저렴한 차' 상을 받은 혼다
그런데 쏘나타가 어째서 캠리 하이브리드와 달리 '저렴한 중형차'에 들어가게 됐는가는 좀 궁금합니다.
컨슈머리포트에 따르면
캠리 하이브리드는 $29052 (=3264만원)
쏘나타는 $21800 (= 2449만원)이라고 하니까요. 차이가 꽤 나긴 하네요.
컨슈머리포트가 쏘나타를 선정한 내용을 살펴보면 이렇습니다.
Affordable Family Sedan
Hyundai Sonata
With last year’s family-sedan pick, the Nissan Altima, due for a redesign soon, we chose the four-cylinder Sonata as a more affordable alternative to the Camry Hybrid. For less than $22,000, the Sonata provides a roomy, well-equipped cabin, supple ride, nimble handling, and thrifty 27 mpg overall. And despite its swoopy, coupelike styling, the Sonata still provides decent rear-seat room and rear visibility, unlike many other cars today.작년에 패밀리세단 부문의 pick을 받은 닛산 알티마는 곧 신모델이 나올것이므로 우리는 4기통 쏘나타를 캠리 하이브리드의 저렴한 차선책으로 결정했다.
쏘나타는 $22000이하인데도 불구하고 넉넉한 공간과 장비가 잘갖춰진 실내, 탄력있는 주행감과, 민첩한 핸들링, 27mpg의 연비를 제공한다. 또 쿠페 스타일의 매력적인 디자인이 됐음에도 불구하고 쏘나타는 요즘 다른 쿠페형 차들과 달리 여전히 뒷좌석의 공간과 후방 시야를 넉넉하게 제공한다.
엣, 뭡니까 이거. 별거 아니잖아요!
현대차 보도자료는
현대차 쏘나타는 미국시장 중형 차 부문 최대 경쟁자인 닛산 ‘알티마’를 제치고 ‘최고의 차’ 반열에 올랐다.
라고 쓰여있는데요.
사실은 제친게 아니라, 신모델이 나올것을 생각해서... 그것도 알티마는 전년도 '저렴한 중형차'가 아니라 '중형차'부문의 우승자인데, 잠깐 언급한 내용을 가지고 저런식으로 고쳐쓴거로군요.
요즘은 정말이지 기사를 곧이 곧대로 읽어서는 안되고 적어도 한차례 상식적인 해석을 거친 후에 받아들여야 할 것 같습니다.
이번 평가에 대해 컨슈머리포트의 설명을 살펴보면 이렇습니다.
새롭게 디자인되고 대폭 발전한 캠리 하이브리드는 도요타가 올해 Top Pick 리스트에 10개중 다섯개 부문에 올라서는데 도움을 줬다. 다른 도요타 제품들은 프리우스 하이브리드, 하이랜더, RAV4, 시에나 등이 올랐다.
단일 브랜드가 이렇게 많은 상을 받은건 2003년 이후 처음 있는 일이다.
도요타는 하이브리드와 SUV 들의 경쟁력을 유지하는 능력을 발휘해 이번해 리스트에 오르는 중요한 역할을 했다. 그러나 미니밴 분야에서는 힘이 약해졌다. 현행 시에나는 이전 모델에 비해 점수가 낮게 평가됐다. 그러나 전륜구동 버전은 평균 이상의 신뢰도를 보인 유일한 모델이다. 따라서 여러 미니밴 중 시에나만을 추천하게 됐다.
또, 현대차 아반떼(현지명 엘란트라)의 경우는 작년과 재작년 연속으로 small car에 선정되면서 컨슈머리포트의 총애를 받는 듯 했으나, 올해는 스바루 임프레자에게 자리를 빼앗겼습니다.
컨슈머 리포트에서는 아반떼는 스바루 임프레자에 비해 훨씬 저렴하고, 성능과 움직임도 여전히 좋은차지만, AWD가 없기 때문에 탈락했다고 이유를 밝혔습니다. (솔직히 이게 말이 되나 싶긴 합니다만)
작년에 올라왔던 기아차 쏘렌토도 다시 도요타 하이랜더에 자리를 내줬습니다. 쏘렌토는 신뢰도에서 평균 이하의 낮은 점수를 받았다고 컨슈머리포트지가 탈락 이유를 밝혔네요.
아래는 컨슈머리포트 Top Picks 전문
Family sedan
Toyota Camry Hybrid
With its 2012 redesign, the Camry Hybrid
jumped to the top of the family-sedan category. One eye-opener for a
car of this size is its impressive 38 mpg overall fuel economy, the best
in class and even better than some smaller hybrids that lack the
Camry’s performance. Other high points include a comfortable ride; a
roomy, quiet cabin; fairly quick acceleration; and for 2012, a nicer
interior and somewhat crisper handling (although the Camry is still no
sports sedan).
Price: $29,052.
Sporty car
Ford Mustang
The heart of this iconic sports car has always been
its strong acceleration and rumbling V8 power. And the 5.0-liter V8 in
our GT coupe and convertible test cars doesn’t disappoint, providing
scorching acceleration, a great exhaust sound, and good fuel economy for
this class. Even the 3.7-liter V6 is punchy and refined, and it’s more
fuel efficient than the V8. But now there’s more to the Mustang
than power. Agile handling, a decent ride, comfortable front seats, and
very good fit and finish make the current version an inviting package.
The rear seat is tight but usable in a pinch.
Price: $28,880 to $43,880.
Affordable family sedan
Hyundai Sonata
With last year’s family-sedan pick, the Nissan Altima, due for a redesign soon, we chose the four-cylinder Sonata
as a more affordable alternative to the Camry Hybrid. For less than
$22,000, the Sonata provides a roomy, well-equipped cabin, supple ride,
nimble handling, and thrifty 27 mpg overall. And despite its swoopy,
coupelike styling, the Sonata still provides decent rear-seat room and
rear visibility, unlike many other cars today.
Price: $21,800.
Small SUV
Toyota RAV4
With its inviting blend of performance, fuel economy, and versatility, the RAV4
continues to set the pace among small SUVs. It also provides a roomy
interior, comfortable ride, and responsive handling, as well as
excellent reliability. With a four-cylinder engine, the RAV4 delivers
some of the best gas mileage in its class. The spirited V6 version
accelerates as quickly as many sports sedans and gets only 1 mpg less
than the four-cylinder model. Its optional third-row seat is small but
useful.
A runner-up is the Subaru Forester.
Price: $25,405 to $30,328.
Family hauler
Toyota Sienna (V6)
This versatile minivan fits the bill nicely for
families looking for a comfortable, roomy interior, plenty of features,
and the ability to carry up to eight people. Among its high points are
lively performance, decent fuel economy, and a comfortable ride,
although the handling is rather lackluster. The Sienna
is the only minivan available with all-wheel drive. But that version
has had below-average reliability, according to our latest survey, so we
recommend only the front-wheel-drive version.
Price: $35,810.
Sports sedan
Infiniti G
With its inviting blend of luxury and driving fun, the G37
stands out from the crowd. Its agile handling, blistering acceleration,
and comfortable, well-crafted interior make it one of our
highest-scoring sedans and have earned the G a spot on this list for the
sixth straight year. This sports sedan feels at home whether tackling a
twisty back road or cruising on the highway. A snug cabin and small
trunk are the only notable weaknesses. The less expensive G25 model
isn’t as quick, but it shares much of the G37’s inviting package and
provides 3 more mpg. Both are available with rear- or all-wheel drive.
Price: $34,225 to $37,225.
Green car
Toyota Prius
In this dawning age of automotive electrification, the Prius
still sets the standard for its blend of fuel efficiency, practicality,
and affordability. The 44 overall mpg we measured in the hatchback is
still the highest of any five-passenger, non-plug-in vehicle we’ve
tested, and the 41 mpg of the new Prius V
wagon easily tops its class. Moreover, its roomy interior, comfortable
ride, and hatchback versatility make it easy to live with. Crash-test
results are excellent. New electric cars have gotten the energy
equivalent of higher mpg figures, but they’re less practical and
affordable.
Price: $26,750 to $28,217.
Small car
Subaru Impreza
Redesigned for 2012, the all-wheel-drive Impreza
is a well-rounded sedan with nimble handling and a compliant, absorbent
ride that rivals some luxury sedans. Fuel economy of 27 mpg overall is
impressive for an AWD car. The roomy interior includes a relatively
spacious rear seat, simple controls, and refreshingly good visibility.
The only real shortcoming is so-so noise isolation. Based on the
previous Impreza, we expect above-average reliability. Last year’s pick,
the Hyundai Elantra, remains an excellent alternative that costs several thousand dollars less and provides slightly better gas mileage but no AWD.
Price: $21,345.
Pickup truck
Chevrolet Avalanche
The Avalanche
provides the best combination of utility and versatility of any pickup
we’ve tested. Its unified bed and cab help give it a steady, comfortable
ride, and the cabin is quiet. The innovative partition in the rear of
the cab can be folded down, so longer cargo can extend into the back of
the cab. A three-piece bed cover provides a weather-tight and lockable
cargo area. We recommend getting the optional backup camera to
compensate for the large rear blind zone.
Price: $47,435.
Family SUV
Toyota Highlander
The Highlander returns to our list after last year’s pick, the V6 Kia Sorento,
dropped to below average in predicted reliability. This refined,
comfortable, and quiet SUV has consistently ranked near the top of its
class in our road-test scores and has had above-average reliability. Its
interior is nicely finished and versatile, with a roomy second-row seat
but a tight third row. The V6 version delivers a decent 18 mpg overall,
and the hybrid model tops all SUVs at 27.
Price: $38,578 to $47,255.
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